2012. július 3., kedd

                        Jane Austen:Büszkeség és balítélet

A könyv borítója
   Hihetetlen mennyire beleszerettem ebbe a könyvbe!!Idén volt kötelező olvasmány melyet év közben kellett volna elolvasnom...de Én egy kicsivel később olvastam.Eddig szépirodalmi könyvekkel nagyon keveset ismerkedtem,bár az utóbbi időben egyre jobban kezdek beleszerelmesedni a kötelező olvasmányokba,mert tényleg jók!A következő könyv amit kiszemeltem magamnak Stendhal:Vörös és fekete,a tanárnő is sok jót mondott arról is,hát nosza nekifutok akkor!!Viszont utánanéztem és pár szót szeretnék most írni Jane Austen-ról ha már olyan nagy benyomást tett Rám!
Darcy és Elizabeth a 2005-ös változatból


Jane Austen
   Jane Austen(1776.december 16.-1817.július 18.-ig)angol regényírónő.Főszereplői,most már saját tapasztalatomon mondhatom inteligens,erkölcsileg erős hősnök(pl.:Elizabet  Bennet)akik ellentétben állnak,és kimagaslanak környezetük szürkeségéből,és felszínességéből.Nyolcan voltak testvérek,Ő volt a hetedik.Családja és háttere mozdította arra,hogy írjon,és ezt a kort használta fel regényeiben.Életében volt titokzatos szerelmi részek,bár férjhez soha nem ment,eljegyezték ugyan,de azt később fel is bontatták!Jane Austen visszavonult életet élt,ugyanis akkoriban nem tudták megállapítani,de súlyos beteg volt Addison-kórban szenvedett.A winchesteri székesegyházban temették el 1817. július 24-én.

Fülszöveg: Szerelmek és félreértések klasszikus meséje a XVIII. századvégi Angliából. Az öt Bennet nővér élete a férjkeresés jegyében zajlik: anyjuk megszállottan próbálja biztosítani számukra a megnyugtató jövőt valami pénzes és lehetőleg rangos férfiú mellett. Csakhogy a jó eszű és éles nyelvű Elizabeth szélesebb perspektívákban gondolkozik, és ebben apja is támogatja őt. Amikor Mr. Bingley, a módos agglegény beköltözik az egyik szomszédos birtokra, felbolydul a Bennet-ház élete. A férfi előkelő londoni barátai és a vidékre vezényelt nyalka, ifjú katonatisztek közt bizonyára számos udvarlója akad majd a lányoknak. A legidősebb lány, a derűs és gyönyörű Jane úgy tűnik, meghódítja Mr. Bingley szívét. Ami Lizzie-t illeti, ő megismerkedik a jóképű, és látszólag igencsak dölyfös Mr. Darcyval, és máris kezdődik a nemek ádáz csatája. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy Elizabeth nem várt házassági ajánlatot kap a Bennet-vagyont öröklő unokatestvértől, és amikor Mr. Bingely váratlanul Londonba távozik, magára hagyva a kétségbeesett Jane-t, Lizzie Mr. Darcyt teszi felelőssé a szakításért. Ám egy Lydiával kapcsolatos családi válsághelyzet hamarosan ráébreszti hősnőnket arra, hogy mindvégig balul ítélte meg ezt a büszke férfit... Eredeti hangú, máig modern, magával ragadó történet, melyben magunkra ismerhetünk.

Az Ulpius-ház féle kiadás
   Jane Austen valóban máig magával ragadó történetét volt szerencsém most olvasni,és olyan hihetetlen mértékben megtetszett,hogy csak jót tudok róla nyilatkozni!Bár eddig is mindig érzéseimhez hűen,mégsem túlzóan mondom csak jó véleményt alkottam a könyvekről.Irodalom órán ismerkedtem meg a történettel,és nagyon tetszik,bátran ajánlom minden korosztálybeli társamnak,sőt szinte bárkinek,mert tényleg mesés.Igazából odavagyok a történelmi romantikus regényekért,és ez pontosan ezt adta vissza!Számos kiadást élt meg Jane Austen eme könyve,évben-kiadóban.Kiadta már az Europa Könyvkiadó,Könyvmolyképző,az Ulpius-ház,bár ez persze lényegtelen az élvezet viszont annál jobb!Most ki is fejteném véleményem.

   A történet egész olvasás alatt végtelenül tetszett,mivel szeretem a régebbi korokban játszódó regényeket.A szereplőgárda is hihetetlenül színes volt,és sok,de mégis kevés.Most is volt(ak) olyan személyek akik jobban kiemelkedtek,de a kedvencem természetesen-szerintem sokan mások is így vannak ezzel-Mr.Darcy na Ő az a típus akitől megolvad a fagyi a kezemben -20 fokban is,bár ez lehet annak volt az oka,hogy arcot is köthettem a történethez,ugyanis a könyv felénél jártam mikor a 2005-ös filmváltozatba belepillantottam,és amikor abban megláttam Mr.Darcy-t oh mondom csak ezt neee!!Bár persze eddig sem okozott,ha arcot kellett kötni a szereplőkhöz,csak film után már "könnyebb" avagy nehezebb.Szóval kedvenc szereplők is megvolna most jöhet a történet,ami már az elején megtetszett.Mindig is kíváncsi voltam erre a világra,de ugyanakkor roppant bosszantó ez a felszínes semmitmondó a sok bál,és fecsegés...Ahányszor Én beleképzelném magam ebbe a szerepkörbe,mindig egy hideg,mégis szókimondó hölgynek képzelem magam,amolyan Darcy csak nőben :D Ez a sok bál,és felszínes csevegés meglepett,de persze akkoriban ez volt a szokás.Mr.Bingley és Jane szerelme nagyon meghatott,és roppant érdekes volt,ahogy persze Elizabeth és Darcy-é is,persze leginkább még ha nem is vettük észre mind,erről szólt a történet,hogyan alakult változott Lizzy érzései és lett belőle szerelem.Nekem Ők a legszimpatikusabbak.A többi Bennet lány...hááát igencsak érdekesek,Mary,Kitty és Lydia,aki persze később sok fejtörést okoz Wickham-mel egyetemben.A csavar,és a homály felfedése nagyon tetszett,pont ez volt az amit szerettem volna!!Amit viszont ki nem állhattam,az a kedves Mr.Collins és Lady Catherine!!Na tőlük teljesen dühbe gurultam,és miközben olvastam magamban morogtam és teljesen felháborodtam,hogy lehetnek ilyen ostobák,és képmutatóak,és sokszor még amúgy "vissza is szóltam"!!Sebaj végül Lady Catherine mérgelődhetett és sülhetett,hogy nem vált be fenyegetőzése 1-0 Nekünk!!Collins...vele legalább nem találkozunk többé.Amint a fülszöveg is írja szerelem és félreértések kalsszikus meséje,pontosan így van,és ezt leginkább,mint korábban írtam Lizzy érzésein keresztül láttam Én,legalábbis.Úgy érzem ezt még több alkalommal fogom elővenni,de persze remélem Jane Austen más könyveit is megszívlelhetem!




   A könyvnek 2 megfilmesített változata van,az egyiket 1995-ben készítették melyben Fitzwilliam Darcy-t Colin Firth,Ellizabeth Bennet-et Jennifer Ehle játsza,ezt a verziót ugyan nem láttam,de nagyon nagy örömmel nézném meg.A másik amelyikből egy töredéket láttam az a 2005-ös változat melyben Elizabeth-et Keira Knightley,és Darcy-t Matthew MacFadyen játsza.A filmekről a szereplőgárdákról itt megoszlanak a vélemények,bár mindenki azt mondja,hogy az 1995-ös változat sokkal jobb,lehet Én ebbe tapasztalatlanul is,de vitába szállok,Nekem a 2005-ös is nagyon tetszik!!
A 2005-ös film DVD borítója
A 2005-ös változat Darcy és Lizzy párosa

Az 1995-ös változatból Elizabeth Bennet,és Mr.Darcy


Tényleg csak ajánlani tudom,és remélem hogy meghoztam a kedvet egy kis szépirodalomhoz,mert Én biztos ezentúl sokkal pozitívabban állok hozzájuk,és ezentúl igyekszem minél többet elolvasni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése